DIASPORA ŞI EXPERIENŢA TRANSNAŢIONALĂ. PRACTICI DE MEDIATIZARE ÎN PRESA ROMÂNEASCĂ

DIASPORA ŞI EXPERIENŢA TRANSNAŢIONALĂ. PRACTICI DE MEDIATIZARE ÎN PRESA ROMÂNEASCĂ

 

Studiul analizează practicile de mediatizare a  „noii diaspore” – migraţia forţei de muncă în ţările din Uniunea Europeană. Principala întrebare de cercetare se referă la construcţia mediatică a imaginii migrantului precum şi a formelor emergente de manifestare a diasporei: este diaspora mediatizată ca un fenomen „la distanţă” (recuperat eventual în cadrul unei agende politico-mediatice) sau dimpotrivă, presa propune imagini variate şi nuanţate despre condiţia migrantului, abordând această temă ca problemă publică? Aşadar, ce forme de „distanţă morală” construieşte media faţă de românii care muncesc în străinătate? Aplicând analiza de conţinut calitativă combinată cu analiza de discurs la nivelul a două cotidiene naţionale, studiul demonstrează că presa „defineşte” diaspora ca o realitate abstractă, schematizată sub forma unor personaje idealizate vs. personaje negative. Media instituie astfel un imaginar al compasiunii şi al atenţiei binevoitoare – o realitate exterioară publicului naţional. Discursul mediatic nu evidenţiază particularităţile experienţei diasporice în contextul diverselor tipuri de mobilitate.

 

DIASPORA ŞI EXPERIENŢA TRANSNAŢIONALĂ. PRACTICI DE MEDIATIZARE ÎN PRESA ROMÂNEASCĂ.

Revista Româna de Sociologie

ISSN  1224 | eISSN  9262

Autori:
CAMELIA BECIU [1]
[1] este profesor universitar la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) şi cercetător ştiinţific la Institutul de Sociologie al Academiei Române (Laboratorul Sociologia comunicării şi a spaţiului public), Calea 13 Septembrie nr. 13, sector 5, 050711 Bucureşti, România
Rezumat

DIASPORA ŞI EXPERIENŢA TRANSNAŢIONALĂ. PRACTICI DE MEDIATIZARE ÎN PRESA ROMÂNEASCĂ

 

Studiul analizează practicile de mediatizare a  „noii diaspore” – migraţia forţei de muncă în ţările din Uniunea Europeană. Principala întrebare de cercetare se referă la construcţia mediatică a imaginii migrantului precum şi a formelor emergente de manifestare a diasporei: este diaspora mediatizată ca un fenomen „la distanţă” (recuperat eventual în cadrul unei agende politico-mediatice) sau dimpotrivă, presa propune imagini variate şi nuanţate despre condiţia migrantului, abordând această temă ca problemă publică? Aşadar, ce forme de „distanţă morală” construieşte media faţă de românii care muncesc în străinătate? Aplicând analiza de conţinut calitativă combinată cu analiza de discurs la nivelul a două cotidiene naţionale, studiul demonstrează că presa „defineşte” diaspora ca o realitate abstractă, schematizată sub forma unor personaje idealizate vs. personaje negative. Media instituie astfel un imaginar al compasiunii şi al atenţiei binevoitoare – o realitate exterioară publicului naţional. Discursul mediatic nu evidenţiază particularităţile experienţei diasporice în contextul diverselor tipuri de mobilitate.

 

Cuvinte cheie:
diaspora, migraţia intra-UE, discurs mediatic, problemă publică, „suferinţa-la-distanţă”



Evaluarea articolului: